Vinmonopolet:
Med samfunnsoppdraget i speilet
Prosjektstatus:
Pågående
Samarbeidspartnere:
WeMake, Wavemaker,
Sagveien Resort
År:
2020
Vinmonopolet skal både selge alkohol og bidra til at vi ikke drikker for mye. Det krever at de jevnlig må kunne se seg i speilet for å spørre seg om de er på rett nivå – og sammen har vi hjulpet kundene deres med å gjøre det samme.
Her var vi
Vinmonopolet har en krevende rolle i det norske samfunnet. De skal både selge alkohol og bidra til at vi ikke drikker for mye, men hvor går grensen for hvor mye vi skal drikke?
Hit skulle vi
Målet med kampanjen var å forsterke og synliggjøre Vinmonopolets samfunnsoppdrag ved å få Vinmonopolet i situasjoner hvor de kunne posisjoneres som den ansvarlige.
Dette gjorde vi
Med en målsetning om å få Vinmonopolet i posisjon til å snakke som den ansvarlige, måtte vi definere en ny og tydelig merkevarehistorie. Hvem er Vinmonopolet – og hvordan kan vi egentlig være til stede i kundenes liv?
Dette oppnådde vi
Til syvende og siste er det ingen – og i hvert fall ikke staten – som kan bestemme hvor mye alkohol du drikker. Det var heller aldri Vinmonopolets hensikt å si at du ikke skal drikke øl under fadderuka eller vin på julaften.
Det vi i tråd med Vinmonopolets samfunnsoppdrag både skulle og kunne hjelpe deg med – tenke over din egen relasjon til alkohol og vurdere om du virkelig vil, eller bør, ta ett, to eller tre glass til.