Aftenposten:
Skråsikker posisjonering
Prosjektstatus:
Pågående
Samarbeidspartner:
Einar Film
År:
2020
Med kreativ kommunikasjon som verktøy staket vi ut en ny posisjon for Aftenposten for å skape salg og relevans.
Her var vi
Aftenposten er blant Norges mest kjente merkevarene innen nyheter, men har de siste årene opplevd økt konkurranse fra lokale aviser som Avisa Oslo og store globale aviser som New York Times. Dette førte til at Aftenposten falt nedover på listen over valg og bruk blant nordmenn.
Hit skulle vi
Aftenposten skulle styrke posisjonen sin som en kvalitetstilbyder av nyheter og redaksjonelt stoff. Veksten skulle komme som følge av kommunikasjon målrettet mot folk med høyere utdanning. Innsikt viste at 85 % av alle abonnenter av Aftenposten har høyere utdanning, men bare 15 % av alle nordmenn med høyere utdanning abonnerte på Aftenposten.
Dette gjorde vi
Med utgangspunkt i ny kommunikasjonsplattform utviklet vi et kommunikasjonsløp for TV, sosiale medier og kontekstuelle bannere. Ideen ble å bekjempe et «nytt» samfunnsproblem, nemlig skråsikkerhet. Kuren for skråsikkerhet ble å lese Aftenposten fordi det både utfordrer og nyanserer folks holdninger og meninger.
Dette oppnådde vi
Hovedfilmen er en av de best like filmene blant nordmenn de siste ti årene ifølge Mediacoms reklamebørs. VI økte reklameoppmerksomheten og kjøpsintensjonen økte med 46%. Salg av nye abonnenter økte med 15 % over målsetning.