Apotek 1:
Trumfet gjennom apotekvalget
Prosjektstatus:
Pågående
Samarbeidspartnere:
IUM
År:
2021
![](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/618a6fdc98ae4052db68ae81/35f1faac-e931-47aa-a73f-b2f4b714652b/Adshell1_small2.jpg)
Selv om Apotek 1 er markedsleder i kategorien sin, visste ikke flertallet av kundene hvilket apotek de handlet på. Når konkurransen tilspisset seg, ble det dermed viktigere å gi folk en grunn til å orientere seg.
Her var vi
Apotek 1 er Norges største apotekkjede med en markedsandel på nesten 50 %. Problemet var at bare et fåtall av apotekkundene visste hvilket apotek de handlet hos.
Hit skulle vi
Målet vårt var å gjøre likegyldige forbrukere til bevisste forbrukere med en preferanse for Apotek 1, og ikke konkurrentene.
Dette gjorde vi
For å øke folks bevissthet tok vi tak i en fordel som konkurrentene ikke kunne duplisere, en ny avtale som gjorde at to millioner Trumf-medlemmer nå fikk bonus ved alle kjøp hos Apotek 1.
Dette fikk betydning for budskapet i kommunikasjonen og for fysisk og digital butikk. Mediestrategien ble å være nære kjøpsøyeblikk, men likevel langt nok unna til at folk kunne ta et aktivt valg om å besøke Apotek 1. Denne strategien gjorde at kanaler som utendørs med strategiske plasseringer rundt konkurrentene ble valgt. I tillegg til radio og displaybannere.
![](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/618a6fdc98ae4052db68ae81/29cbf75e-857d-40ba-8eb9-234c80e6217f/Adshel+-+Storgata2.jpg)
Ideen ble også tatt ut på radio – en kanal mange bruker når de er på farten.
Dette oppnådde vi
Kombinasjonen av en god forretningsmessig avtale, en kreativ idé og skreddersydde uttak i stort volum, gjorde at Apotek 1 oppnådde det de ønsket. For landets to millioner Trumf-kunder var ikke apoteket lenger bare et apotek.
![](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/618a6fdc98ae4052db68ae81/1593c28a-e742-4cf6-bc89-770f9949f870/Adshel2_small.jpg)